Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia testuje autobus wodorowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Gdynia

Data publikacji:
19-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Na gdyńskich ulicach pojawił się nowoczesny, 12-metrowy autobus wodorowy. Pojazd będzie kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180.

– Trolejbusy są nieodłącznym elementem naszego miasta, dlatego z całą pewnością nadal będą obsługiwać mieszkańców – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. – Natomiast dzisiaj wypuszczamy na trasę autobus wodorowy. To są pierwsze takie testy w Gdyni, kiedy to pojazd wodorowy będzie użytkowany w ruchu miejskim. Producent pokrywa koszty testowania tego rozwiązania w Gdyni.

Technologia wodorowa umożliwia korzystanie z zeroemisyjnego transportu publicznego. Specyfika działania jest zbliżona do pojazdów elektrycznych, z tą różnicą, że w takowych baterie należy ładować na stacjach lub w zajezdniach. Autobusy wodorowe mają ogniwa wodorowe, gdzie zachodzą reakcje chemiczne pozwalające na stałe dostarczanie energii. Tankowanie autobusu wodorowego, przy zachowaniu odpowiednich parametrów stacji, jest bardzo proste i trwa ok. 12 minut.

– W Gdyni pojawił się autobus zasilany wodorem. To pojęcie jest umowne, bo zasada i specyfika działania jest dokładnie taka sama, jak autobusu elektrycznego. Jednak różnica polega na tym, że w autobusie elektrycznym mamy baterie, z których prąd płynie do silnika i te baterie trzeba sukcesywnie ładować na pętlach albo w zajezdniach – wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. – Natomiast jeżeli mówimy o autobusie wodorowym, to mamy specjalne ogniwa wodorowe produkujące prąd, który płynie do jednej baterii, a następnie trafia do silnika.

Ekologia i komfort

12-metrowy pojazd producenta Arthur Bus będzie testowo kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180. Autobus jest niezwykle nowoczesny, klimatyzowany i ekologiczny. Może zabrać na pokład do 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.

– Technologia jest bardzo nowoczesna i efektywna. Autobus jest w pełni dostosowany do standardów obowiązujących w Gdyni. To oznacza, że jest niskopodłogowy, ma przyklęk, jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma bardzo efektywny system kontroli klimatu, ogrzewania i klimatyzacji. Spełnia wszelkie standardy, do których mieszkańcy Gdyni są przyzwyczajeni od lat – dodaje Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży Arthur Bus.

Pierwsze trzy autobusy dostarczone z polskiej fabryki koncernu w Lublinie trafiły do Świdnika i z powodzeniem obsługują linie w ramach aglomeracji lubelskiej. W grudniu 2025 r. kolejne trzy pojazdy zasilą flotę niemieckiego operatora Buspunkt z regionu Bremerhaven, a aż 20 autobusów zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Lublinie – pojazdy te dostarczone zostaną do końca kwietnia 2026 r. W Gdyni autobus demonstracyjny eksploatowany będzie przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodór kontra elektryki. Ile naprawdę kosztuje zeroemisyjny transport?

Komunikacja

Wodór kontra elektryki. Ile naprawdę kosztuje zeroemisyjny transport?

Paulina Piziorska 01 września 2025

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Komunikacja

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wodór kontra elektryki. Ile naprawdę kosztuje zeroemisyjny transport?

Komunikacja

Wodór kontra elektryki. Ile naprawdę kosztuje zeroemisyjny transport?

Paulina Piziorska 01 września 2025

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Komunikacja

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij